©Kenneth Saunders // Chantal Akerman

Play-Doc reivindica ademais outros nomes como o indio Aravindan Govindan, o iraní Sohrab Shahid Saless, o italiano Luigi Di Gianni ou o finlandés Mikko Niskanen, cuxas obras se presentarán en estrea española.

Play-Doc, que celebrará a súa IXX edición do 26 de abril ao 1 de maio na cidade de Tui, presentará en estrea internacional catro curtametraxes que a recoñecida cineasta belga Chantal Akerman (1950-2015), filmou no verán de 1967, como parte das probas de acceso ao INSAS (Instituto Nacional Superior de Artes Escénicas), onde foi admitida e onde permaneceu apenas uns meses antes de decidir abandonar os seus estudos.

Neles filma La Foire de Midi e unha pequena ficción en dous partes, protagonizada pola súa nai Natalia Akerman e a súa amiga de mocidade Marilyn Watelet, con quen máis tarde fundaría a produtora Paradise Films. A propia Marilyn Watelet, xunto a Céline Brouwez –directora da Fondation Chantal Akerman–, estarán en Tui para presentalos, no marco dunha retrospectiva máis ampla que recolle a obra da súa primeira época (1967-1976), e onde se poderán ver algunhas das súas películas máis emblemáticas como News from Home (1976), ou Jeanne Dielman23 quai du Commerce1080 Bruxelles (1975) –icona do cinema feminista, considerada como a película máis influente de todos os tempos na última enquisa da prestixiosa revista Sight & Sound–,  así como outras moi raramente vistas, como a inacabada Hanging Out Yonkers (1973).

Play-Doc reivindica a obra de cineastas esquecidos pola historia do cinema universal.

Así mesmo, o festival mostrará por primeira vez en España, a obra recentemente recuperada do cineasta indio Aravindan Govindan (1935-1991), que grazas ao excepcional traballo de restauración levado a cabo pola World Cinema Project –organización fundada por Martin Scorsese– e a Film Heritage Foundation, é posible admirar hoxe en día en todo o seu esplendor. A persoal linguaxe de Govindan, lonxe dos canons cinematográficos universais convérteno nun novo mestre do cinema para descubrir. Shivendra Singh Dungarpur, fundador da Film Heritage Foundation e responsable da preservación da obra fascinante de Aravindan Govindan, virá a Tui desde Bombai para presentala.

Tamén se reivindicará a obra do cineasta iraní Sohrab Shahid Saless, coa presentación dunha pequena obra mestra en premiere española. Do mesmo xeito que con Govindan, a obra de Saless é accesible hoxe en día grazas aos esforzos de preservación de archivistas e historiadores, como os da alemá Vivien Buchhold, responsable do legado fílmico de Shahid Saless, que acudirá ao festival para presentala.

Play-Doc achegaranos tamén a un clásico do cinema finlandes: Oito disparos mortais do realizador Mikko Niskanen (1929-1990), esta película de 1972, concibida como mini serie para a televisión, converteuse inmediatemente nun acontecemento nacional, considerándose como a mellor película da historia do cinema en Finlandia e elevada obra de culto por cineastas e historiadores como Aki Kaurismaki ou Peter von Bagh, a pedimento de quen foi restaurada grazas a The Film Foundation (World Cinema Project) en 2022.

No festival poderanse gozar outras dúas recentes restauracións, esta vez a cargo da Cinemateca Portuguesa, Museu do Cinema, que recupera dúas obras crave do documental portugués, a emblemática Belarmino (1964) de Fernando Lopes, e Máscaras de Noémia Delgado (1976).

Por último, Play-Doc presentará a primeira retrospectiva española dedicada ao mestre do cinema etnográfico italiano Luigi Di Gianni (1926-2019), un obxecto escuro, misterioso e completamente illado da historia do cinema universal.

Con esta edición Play-Doc continua unha traxectoria que destaca pola presentación inédita no noso país da obra de moitos cineastas lendarios, e un particular interese polo redescubrimiento e reivindicación de filmografías esquecidas, ignoradas ou que ata o de agora permaneceron descoñecidas na historia do cinema universal.

Cuttlas Microfilms: Tributo ao xenio incomparable de Calpurnio

Play-Doc renderá tributo a Calpurnio Pisón (1959-2022) presentando Cuttlas Microfilms, a serie de animación baseada en as andanzas de o lendario personaxe de cómic El bueno de Cuttlas. Premiada cunha mención especial en FIPA, o mercado do Festival de Cannes, Cuttlas Microfilms foi unha das propostas animadas máis interesantes, e unha das primeiras animacións para adultos xurdidas en España a comezos dos anos noventa. Calpurnio foi o responsable da imaxe de Play-Doc ao longo das súas dezanove edicións, imaxe indisociable do espírito deste certame.